UFOer er en realitet
- af Løjtnant & pilot Donald E. Keyhoe, dansk af Poul-Erik Nielsen, ufo-sandheden.dk -

Flyvevåbenet forsøgte at skjule sandheden
 

UFO rapporter væltede ind
I de første to uger af juli måned 1947 blev flyvende tallerkener (UFOer) hurtigt indrapporteret, såvel af enkeltpersoner som grupper, som havde set underlige objekter svæve på himmelen overalt i verden. Men i den tidligere fase var der kun få offentlige observationer, i hvert fald i USA. De fleste flyvende tallerkener opererede om natten, og synes at være fokuseret på forsvarsbaser, atomare anlæg og militære fly.

Tusinder observerer UFOer over byen
Den 21-årige garder, Shell Alpert, tog dette billede fra et vindue i et US Kyst sikkerheds laboratorie i Salem, Massachusetts, den 16. juli 1952. Der var 12 andre øjenvidner til observationen.

Fra den 8. til den 12. juli 1947 var der en særlig interesse omkring flyvende tallerkener i de midt vestlige stater i USA. Den 11. juli blev centret i Michigan oversvømmet med UFO rapporter, men da de fleste kom fra Flyvevåbenets piloter, holdt afdelingen rapporterne hemmelige for offentligheden. Scenen var byen Indianapolis. Det var lørdag aften, og gader og parker var overfyldte. Pludselig dukkede et lyst gulligt objekt op på himlen. Forskrækkede borgere stirrede op og så et enormt stort ovalt objekt svæve i sydøstlig retning over byen. Trods objektet svævede i knap 5.000 fods højde, blev det set af mennesker i tusindevis.

Da flyvende tallerkener svævede over Washington og Dayton, blev afdelingens officerer urolige. Først havde de håbet at det kun var en kort byge af fremmede objekter, men nu steg UFO observationerne i stedet.

Ingen kendte årsagen til den pludselige masse-operation af fremmede objekter. Det kunne være en ny, storstilet rekognoscering før noget alvorligt ville ske. Det kunne også være det første skridt mod at opnå kontakt med jordboerne, måske endda masselandinger.

Denne tanke var nok til at give nogle kuldegysninger. I fem år havde der været tavshed om at det var kontrollerede flyvende tallerkener. De kunne have planlagt en fredelig kontakt – eller et all-out angreb.

Selv hvis den første kontakt kunne begyndte fredeligt, kunne ingen være sikker på at det ville ende fredeligt. De fleste amerikanere var helt uforberedt, selv for venligsindede besøg fra rummet. I byerne kunne det føre til katastrofal panik, men kunne også føre til voldeligt væbnet modstand. Hvad de besøgende ville gøre i sådanne tilfælde, kan man kun grumt gisne om.

Der var dog stadig en chance for at de nye operationer ville afsluttes, før offentligheden fandt ud af det. Hidtil var der nogle UFO observationer, som også var kendt uden for Flyvevåbenet. Den 5. juli var en rapport blevet lækket, efter at flere piloter havde observeret et skiveformet objekt i nærheden at det atomare anlæg i Richlands, Washington. Og i Korea havde nyhederne udsendt oplysninger om en canadisk søofficer, som havde rapporteret at han havde observeret to skiveformede-objekter manøvre over deres skib i mere end en time. Men heldigvis var de fleste rapporter fra service-piloter, og disse rapporter var fortrolige – hemmelige for offentligheden. Ikke engang journalister eller korrespondenter i Pentagon havde nogen viden om denne voksende UFO rapportering.

Den 12. juli indløb også en UFO rapport fra Midtvesten, men dette blev også holdt hemmeligt. Klokken 21:00 var der en enlig flyvende tallerken, som svævede stille på himlen over Indiana, glødende og blinkede blå-hvidt. I Delphi blev det set af flere civile, blandt dem en tidligere pilot fra flyvevåbenet, Jack A. Green, som nu var testflyver ved Northrop Aircraft Company. Da Green ankom til Delphi politistation, var det statslige politi allerede i gang med at hjælpe flyvevåbenet med at indsamle detaljerede oplysninger. Det samme skete i flere andre Indiana byer, men nyhedsmedierne mistede historien. Fra flyvevåbenets side var de tilfredse med det, for heldigvis svævede de flyvende tallerkener for højt til at de ville tiltrække stor opmærksomhed.

24 timer senere krydsede Intelligence Officerer (ansvarlige for UFO registreringer) fingre. Men deres held var ved at løbe ud, da den følgende nat stod på vid gab.

Tusinde af vidner til UFOer over byen

Scenen var byen Indianapolis. Det var lørdag aften, og gader og parker var overfyldte. Pludselig dukkede et lyst gulligt objekt op på himlen. Forskrækkede borgere stirrede op og så et enormt stort ovalt objekt svæve i sydøstlig retning over byen. Trods objektet svævede i knap 5.000 fods højde, blev det set af mennesker i tusindevis.

I løbet af et par minutter blev politiet, lufthavne, nyhedsmedier og omstillingsborde oversvømmet med opkald fra skræmte borgere. Endnu tusinder spredte nyheden til naboer, som var gået glip af observationen. I en periode synes panikken at være i sin vorden, og da den flyvende tallerken ikke vendte tilbage, døde hysteriet langsomt ud igen.

Mens det underlige objekt nærmede sig Indianapolis, var det blevet set af flere piloter. En af dem var Kaptajn Richard Case, der fløj en American Airlines Convair passagerfly. Da han første gang observerede objektet, befandt passagerflyet sig 48 kilometer sydøst for byen.


"Det var et kontrolleret objekt af en eller anden slags," sagde han, da han landede. "Vi fløj i 5.000 fods højde, da jeg første gang så det. Den flyvende tallerken, det skiveformede objekt (UFO) måtte befinde sig i en højde af omkring 15.000 fod, og det svævede tre gange hurtigere end passagerflyets fart. Senere ændrede det kurs og bevægede sig ned i samme flyvehøjde som os, da vi nærmede os byen.

Skeptiske piloter – omvendt, efter at have set UFOer

Fem andre piloter fortalte nøgternt den samme historie. Den ene var en kaptajn på Eastern Air Lines passagerfly, en anden var fra flyvevåbenet. Indtil denne nat havde alle være skeptikere. Nu var de overbevist om at flyvende tallerkener (UFOer) var den ildevarslende reelle sandhed.

Men det var det hysteri i Indianapolis, der bekymrede flyvevåbenet.

Det var første gang at en flyvende tallerken (UFO) havde svævet over en by i så lav en højde, at adskillige tusinder mennesker kunne se det. Indtil da kunne Intelligence kun gisne om, hvad en nær-oplevelses observation ville medføre hos en stor gruppe af mennesker. Nu vidste de det.

Timer efter var byen stadig anspændt fra ubesvarede spørgsmål.

Hvor var den flyvende tallerken kommet fra? Hvem havde fløjet det? Hvorfor svævede det så lavt ind over byen Indianapolis?

Da det underlige fartøj havde svævet så hurtig over byen, havde det ikke været nok til at forskrække voksne til panik. Men havde objektet dykket længere ned, kredset over byen eller landet, kunne det have medført panik uden sidestykke.

Allerede inden rapporterne fra Indianapolis nåede Luftvåbenet, vidste de, at nogle underlige fartøjer svævede rundt i området med meget stor hastighed. Flyvevåbenets radar i Kirksville, Missouri, havde kort før observationerne registreret mystiske objekter, som svævede med en forrygende hastighed.

Det ukendte objekt svævede med 2.750 kilometer i timen. Gennem størrelsen på radaren blev det anslået til at være større end et B-36 bombefly.

Selvom denne observation blev holdt hemmelig, vidste hele landet næste dag, at der havde været flyvende tallerkener over Indianapolis. Men det var kun begyndelsen.

Mens Flyvevåbenet samme aften stadig var nervøs over Midtvestens reaktion, ramte en anden dramatisk observation overskrifterne. Denne gang var scenen østkysten.

Piloterne Fortenberry og Nash
Piloterne Fortenberry og Nash

Klokken 21:12 nærmede et Pan Am DC-4 sig Norfolk, Virginia, på dets rute til Miami. Piloterne var førstepilot W. B. Nash og anden piloten (coPilot) var W. H. Fortenberry. Begge mænd havde fløjet i mere end ti år, og havde tusindevis af flytimer bag sig. (foto: Venstre: W. H. Fortenberry, Højre: W. B. Nash)

Mens de fløj i en højde af 8.000 fod, få kilometer fra Newport New, observerede de et rødt skær forude. Piloterne så seks store, skiveformede objekter komme mod sig med rasende fart, men i en lavere højde. De skiveformede objekter havde en strålende orange glød, lignende rødglødende metal.

Efterhånden som de skiveformede objekter, som svævede i echelon-formation, nærmede sig, stoppede leder-objektet (det øverste i en echelon-formation) op og flippede om på kanten, som om det var et signal til de øvrige fem om at gøre det samme, for de øvrige fem objekter gjorde det samme. Efter et stykke tid flippede leder-objektet igen tilbage til vandret position, og svævede derefter i vestlig retning, og de øvrige objekter ændrede også retning og svævede mod leder-objektet.

Et sekund senere kom yderlige to objekter ud fra DC-4 flyets underside. De satte farten op og overhalede formationen, og piloterne så at alle objekternes farve pludselig blev lysere. Dette var tilsyneladende nogle underlige himmelske fartøjer, for de første seks skiveformede objekter nedtonede farven da de satte hastigheden ned, og gjorde den lysere da de forøgede hastigeden.

Forbløffet og forstyrret over hvad de havde set, rapporterede de hændelsen i detaljer over radioen til Norfolk. På det tidspunkt hvor Air Force Intelligence officerer mødte piloterne i Miami, var historien allerede på pressens ledninger.

En kommerciel pilot observerede to flyvende tallerken med pulserende lys nær Newports New, tolv timer senere. På grund af objekternes hastighed på mere end 1.000 kilometer i timen, gav det ikke piloten mulighed for at få et bedre syn af objekterne. Samme aften blev en anden flyvende tallerken observeret af søofficerer ved Miami, og stadig flere rapporter indløb fra Norfolk, Bahamas og Hampton, Virginia.

 DC-6 passagerfly
DC-6 passagerfly 

Blækket var knapt tør efter disse historier, da en observation nær Denver kom printende ind. Natten til den 17. juli modtog Kaptajn Paul L. Carpenter, som fløj en American Airlines DC-6 passagerfly (som foto til højre), en advarsel over radioen om et fly forude. En formation af flyvende tallerkener havde netop passeret et fly foran ham. Passagerflyet fløj i en højde af 25.000 fod, og Kaptajn Carpenter samt hans besætning dæmpede lyset i cockpittet og stirrede ud i natten.

Da så de pludselig fire lys som kom svævende med en enorm stor hastighed. De flyvende tallerkener svævede så hurtig til den ene side, at det ikke var muligt at se objekterne i detaljer. Med at kontrollere den tid de var til synes, og vinklen på himmelen, kunne Carpenter beregne et skøn af deres hastighed.

Det var 4.800 kilometer i timen.

Det var tredje gang på tre dage at flyvende tallerkener (UFOer) var avisernes forsidestof. Udover Carpenters rapport blev der den 18. juli samtidig skrevet om en flyvende tallerken hændelse nær Veronica. Argentina. Få timer efter American Airlines observationen, blev der observeret seks skive-formede objekter over Argentina. Der var hundredvis af øjenvidner som havde set dem manøvre og cirkel, før de kravlede op i nattens mørke himmel.

Nogle af flyvevåbenets embedsmænd og et par af flyvevåbenets officerer, der ikke selv havde set beviserne, troede at de fleste observationer var forårsaget af hysteri omkring flyvende tallerkener. Men efterretningsofficererne vidste bedre. Der var så mange tidligere piloter, såvel militære som civile passagerfly-piloter, som rapporterede identiske skiver, lys og manøvrer. Mange rapporter fra offentligheden var ligeledes blevet bekræftet, men med den spænding som blev forøget, besluttede man at tilbageholde informationerne og ikke indrømme disse kendsgerninger overfor offentligheden.

Det var tydeligt nu, såvel flybaser, byer, nøgleindustrier og vitale faser af det nationale liv var under intensiv observation. Mindst tre type UFOer var blevet observeret, et med farver, revolverende lys, andre med lys som blinkede med mellemrum. Det var muligt at lys var et slags signal, et forsøg på at kommunikere med Jorden, men radiotavsheden synes det usandsynligt. Intelligente væsener, der havde mestret rumrejser ville helt sikkert være i stand til at duplikere vores radio transmissionssystem. Men ingen mærkelige koder eller ukendte ord-lyde, var indtil videre blevet hørt.

 Kaptajn Edward Ruppelt
Kaptajn Edward Ruppelt 

Flyvevåbenet kunne ikke gøre andet end at vente. Alle Jordkontrol systemer havde ordre på øjeblikkeligt at spore alle flyvende tallerkener så hurtigt som overhovedet muligt. Hvis der var mulighed for at de kunne aflytte kommunikationen, skulle jetfly straks scramble. Piloterne havde ordre på at få så mange detaljer som muligt, i håb om at det kunne give et svar på den pludselige stigning af observationer.

Men der var én ting, som flyvevåbnet ikke var forberedt på, de vedholdende afgørelser, hvor de tidligere havde hånet observationer af flyvende tallerkener.

Flere af flyvevåbenets officerer bad aviserne, om de ikke nok ville stoppe med at skrive om UFO observationerne, så de kunne holde hysteriet nede. Men mange journalister havde stoppet, men forlangte svar.

Om morgenen den 18. juli bad United Press i Dayton om et interview med Kaptajn Ed Ruppelt (foto til venstre. Selvom General Samfords direktiver forbyder sådanne interview, fik Ruppelt besked på at svare på spørgsmålene.

"Mener flyvevåbenet at disse observationer blot er hallucinationer?" spurgte journalisten Ruppelt.

"Nej," savarede Ruppelt, "Vi er overbeviste om, at folk der rapporterer om disse objekter på himlen også faktisk har set dem. Men hvad objekterne er, er et andet spørgsmål.”

Gennem det andet svar indrømmede han, at jetjagere havde opsnappet UFOer via radar, men ikke havde kunnet indhente dem. Det var ærlige svar. Men Ruppelt manglende identifikation af flyvende tallerkener, førte til nye problemer.