Pilot og fly forsvandt - mødte et UFO
- det svæver over mig, meddelte piloten, og det er ikke et fly -
Hændelses-dato...: 21. oktober 1978
Efterforskning.......: 27. april 1982
Antal øjenvidner...: > 50
af Poul-Erik Nielsen, UFO-SANDHEDEN 1985, 2004, 2016
Pilot Frederick Valentich forsvandt efter mødet med UFOet. |
De sidste ord man hørte fra den unge 20-årige pilot:
"det nærmer sig fra øst ... det er ikke noget fly ..."
Den 21. oktober 1978 klokken 19:12 forsvandt den 20-årige pilot Frederik Valentich samt hans Cessna 182 fly over Bass Strait i Australien. Hans plan var at lande på King Island og derefter at vende tilbage til Moorabbin Lufthavn.
Under den 245 km. lange flyvning var flyvekontrollen i Melbourne opmærksom på, at han blev ledsaget af et objekt, som befandt sig omkring 300 meter over ham. Han beskrev nogle usædvanlige handlinger og funktioner i flyet og sagde at motoren var begyndt at køre nogenlunde og til sidst rapporterede han at ”det mærkelige objekt igen svæver oven over mig. Det svæver og er ikke en flyvemaskine.”
© UFO-SANDHEDEN ®, Denmark by Poul-Erik Nielsen, http://www.ufo-sandheden.dk - COPYRIGHT
Frederick Valentichs planlagte flyrute - men efter mødet med UFOet forsvandt både flyet og piloten. |
Frederick Valentich blev født den 9. juni 1958 i Melbourne Australien. Han boede hjemme hos sine forældre og tre søskende i Avondale Heights, og var på tidspunktet for hans forsvinden ekspedient i en militærforretning på Moonee Ponds. Frederik gik i Keilor Heights High School, Øst Keilor, til sit 10.skoleår, hvorefter han fortsatte sine studier i en privat skole.
Han havde to gange forsøgt at komme ind til det Australske Luftvåben, men var blevet afvist på grund af utilstrækkelige uddannelsesmæssige kvalifikationer. Han var medlem af et Lufttrænings korps, og var fast besluttet på at få en karriere inden for luftfart. Hans elev pilotcertifikat blev udstedt den 24. februar 1977 og han fik sit private pilotcertifikat i september samme år. © UFO-SANDHEDEN ®, Denmark by Poul-Erik Nielsen, http://www.ufosandheden.COPYRIGHT
Detaljer
Valentich havde en Class Four Instrumentbedømmelse og 150 timers flyveerfaring, da han udfyldte en flyveplan i Moorabbin Lufthavn, Melbourne, den 21. oktober 1978. Han erklærede at hans hensigt var at flyve til King Island i Bass Strædet via Cape Otway, og der at medtage passagerer, hvorefter han ville vende tilbage til Moorabbin Lufthavn. Undersøgelser efter ulykken viste, at der ikke var nogle passagerer på King Island som ventede på at blive samlet op.
Han fløj en Cessna 182-L, med en marchhastighed på omkring 256 km / t (160 mph), udsynet var godt og der var kun ganske lidt vind. Han gik i luften fra Moorabbin Lufthavn klokken 18:19, og kontaktede Melbourne Flight Service Unit for at informere dem om hans tilstedeværelse, og rapporterede at han forventede at nå Cape Otway klokken 19:00.
Klokken 19:06, spurgte Valentich Melbourne Flight service Officer, Steve Robey, om information af andre fly under 5.000 fod (1.524 m) og fik at vide, der ikke var nogen kendt trafik på dette niveau. Valentich sagde, han kunne se et stort ukendt fly/objekt, som syntes at være belyst af fire lyse landingslys. Han var ude af stand til at bekræfte typen, men sagde, at det havde passeret ovenover ham i en højde af 1.000 fod (300 m), og det bevægede sig med en meget høj hastighed. Valentich rapporterede derefter, at luftfartøjet nærmede ham fra øst.
Klokken 19:09 bad Robey. Valentich om at bekræfte sin højde, og sagde at han ikke var i stand til at identificere flyet/objektet. Valentich rapporterede sin højde som 4500 fod og sagde at objektet var "lang", men at det bevægede sig for hurtigt til at han kunne beskrive det nærmere.
Valentich stoppede transmissionen i cirka 30 sekunder, i hvilket tidsrum Robey bad om et skøn over objektets størrelse. Valentich sagde at objektet "kredsede" over ham, og at det havde en skinnende metallisk overflade og der var et grønt lys på det.
Derefter fulgte 28 sekunders stilhed, før Valentich rapporterede, at objektet var forsvundet. Der var yderligere 25 sekunders pause i kommunikationen, før Valentich rapporterede, at objektet nu kom nærmere mod ham fra sydvest. Niogtyve sekunder senere, klokken 19:12:09 rapporterede Valentich, at han nu var ramt af motorproblemer og at han skulle til King Island. Der var en kort periodes tavshed, før han sagde "det svæver, og det er ikke noget fly". Det blev efterfulgt af 17 sekunders uidentificeret støj, som beskrives som værende "metalliske, skrabningslyde", derefter ophørte al kontakt.
Eftersøgning og redningsaktion
Der blev givet alarm til en eftersøgning og redningsaktion klokken 19:12. Søværnet og to militærfly, RAAF P-3 Orion blev indsat, og der blev søgt i en periode på syv dage. Eftersøgningen fortsatte dog indtil den 25. oktober 1978. Analyser af brændstof fundet på vandet, i nærheden af Valentich sidste rapporterede lokation, viste sig alligevel ikke at være flybrændstof, og der var intet spor af flyet. Flyet var med fire redningsveste og en nødsituations radio, og var designet til at holde sig oven vande i flere minutter. Den Australske forsker, Keith Basterfield, som gennemgik den 315-siders regeringsrapport, fandt imidlertid, at "vragdele fra flyet med delvist matchende serienumre [til Valentich s Cessna] blev fundet i Bass Strædet fem år senere (1983)."
Officielle resultater
Trods to ugers lang efterforskning, foretaget af den Australske afdeling for lufttransport (DOT), var man ikke i stand til at fastslå årsagen til Valenrich forsvinden, men konkluderede at det formodentligt blev fatalt for Valentich. Den 27. april 1982 offentliggjorde man en sammenfattet radiokommunikation for den 21. oktober 1978 mellem Valentich og Robey.
Uforklarlige lyde
Under den sidste optagne transmission fra Valentich til Melbourne Service Unit, forekom der i sytten sekunder en uforklarlig støj, som blev beskrevet som værende "metallisk, skrabe lyde", hvilket kunne høres på lydbåndet, optaget af DOT Air Traffic Control.
Forskerne Paul Norman og John W. Auchettl modtog en redigeret kopi af det originale lydbånd fra DOT. Auchettl fik en kopi analyseret af Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT) og en anden kopi fik Norman analyseret af Dr. Richard F. Haines i USA, som er tidligere efterforsker for NASA-Ames og psykologiprofessor San Jose State University.
Haines beskrev lydene som "Seksogtredive separate brister med nogenlunde konstant start og stop pulser afgrænset mellem hver enkelt," og sagde, at der "hverken var fast struktur eller i tidsfrekvens." Betydningen af lydene forblevet ubestemt.
Roy Manifolds fotografier
Kort før Valentichs sidste kommunikation med Robey, opstillede blikkenslager Roy Manifold et stativ med tidsforskydningskamera på kystlinjen, for at fotografere solnedgangen over vandet. Da billederne senere blev fremkaldt, synes de at vise et hurtigt bevægende objekt forlade vandet nær Cape Otway fyrtårnet. Roy Manifold angav tiden hvor billederne blev taget til at være 18:47, eller 20 minutter før Valentich rapporterede om at have problemer. Vidne til UFOet: Roy Manifold og hustru Brenda.
Billederne blev senere undersøgt af Phoenix, en Arizona- baseret UFO gruppe ’Ground Saucer Watch (GSW)’ samt af en række uafhængige eksperter. Selvom billederne ikke var tydelige nok til at identificere objektet, fastslog UFO-gruppen, af afstanden som objektet flyttes mellem frames i forhold til skyerne i baggrunden, indikerede en hastighed på ca. 200 km / t.
UFO observations-rapporter
Efter at nyheden om Valentich forsvinden blev offentliggjort, rapporterede en række individuelle vidner om usædvanlig høj aktivitet i området. Nogle personer bevidnede at have observeret ”et uregelmæssigt grønt lys bevæge sig på himmelen”, og i et tilfælde fortæller et antal vidner, som befandt sig 2 km. vest for Apollo Bay, Victoria, at de havde observeret et grønt lys som fulgte Valentichs fly, og at flyet på det tidspunkt foretog et stejlt dyk.
Ufologer sagde at disse vidnesbyrd var vigtige, da de fleste blev registreret flere år før 1982 dokument-frigivelsen, hvor Valentich havde beskrevet at genstanden / objektet over ham havde et strækt grønt lys.
Nye øjenvidner åbner munden
I den samme periode, bemærkede tyve personer forskellige steder omkring Bass Strait, grønne lys i samme retning og på samme tid, som piloten havde rapporteret om sit møde med UFOet. Og der kom flere øjenvidner og rapporter til, som en moder og fire teenagere fra forstaden til Frankston, der rapporterede at de havde set et kæmpeobjekt, trods det i dette tilfælde hang stille og svævede på himmelen. En rapport fra Ormond, en forstad til det sydlige Melbourne, blev et stort cigar-formet objekt observeret klokken 19:15 af to mænd, som talte i walkie-talkie, og objektet holdt sig svævende lige ovenover dem.
Den 11. oktober 2000 rapporterede en Victoriansk pilot, at have observeret stærke lys fra et ukendt objekt. En Apollo Bay mand (nær det område, hvor piloten rapporterede om et usædvanligt objekt) sagde, at hans søn, to niecer og han selv havde observeret Valentich's flyvemaskine, og at de så stærke grønne lys svæve over flyet, som om de jagtede flyvemaskinen. Manden fortalte, at han indtil nu havde holdt munden lukket, af frygt for at blive gjort til grin. Han angav stedet for flyvemaskinen og UFOet til at være i et område, cirka femten kilometer øst for Apollo bugten. (Stedet er langt fra det sted, hvor myndighederne dengang søgte efter vragdele).
Kort over pilotens møde med UFOet, og rapporter fra personer på jorden. |
En af niecerne så op på himmelen og så grønne stærke lys, hvorpå hun kaldte på sin onkel. "Hvad er det for nogle lys?" Onklen så op og svarede, "Det er lys fra en flyvemaskine". Niecen sagde: "Nej, lysene over flyvemaskinen". Frederick Valentich var den eneste pilot i området, og det er bekræftet af myndighederne og Kontroltårnet, at ikke andre jordiske flyvemaskiner befandt sig i området på det tidspunkt.
Transmission fra lydbånd mellem piloten og kontroltårnet
Denne hændelse er blevet godt skjult af myndighederne, og sagsmappen indeholder 217 dokumenter. Hos de Australske myndigheder har den fået sagsnummer: Series Number A4703, med kontrolsymbol 1978/1205.
De første tre sider i den Australske rapport beskriver radiokommunikationen mellem Valentich og flyvekontrollen:
19:06:14 DSJ [Valentich]: Melbourne, dette er Delta Sierra Juliet. Er der nogen kendte trafik under fem tusinde?
FS [Flight Services; Robey]: Delta Sierra Juliet, ingen kendt trafik.
DSJ: Delta Sierra Juliet, jeg har – der synes at være et stort fly under fem tusinde.
19:06:44 FS: Delta Sierra Juliet, Hvilken type fly er det?
DSJ: Delta Sierra Juliet, jeg kan ikke afgøre, der er fire lyse, og for mig forekommer det som landingslys.
FS: Delta Sierra Juliet.
19:07:31 DSJ: Melbourne, det er Delta Sierra Juliet, det flyvende objekt har netop passeret mig, mindst tusinde fod over min position.
FS: Delta Sierra Juliet, roger, og det er et stort flyvende objekt, kan du bekræfte det?
DSJ: Det er ukendt på grund af den hastighed, det bevægede sig med. Er der nogen af luftvåbenets flyer i nærheden?
FS: Delta Sierra Juliet, der er ingen kendte fly i nærheden.
19:08:18 DSJ: Melbourne, nu nærmer det sig fra stik øst mod mig.
FS: Delta Sierra Juliet 19:08:41 DSJ: (mikrofon åben i to sekunder.)
19:08:48 DSJ: Delta Sierra Juliet, det forekommer mig, at han leger en slags spil med mig, han har fløjet over mig to, tre gange med hastigheder, som jeg ikke kunne identificere.
FS: Delta Sierra Juliet, roger, hvad er din faktiske niveau?
DSJ: Mit niveau er fire og et halvt tusinde, fire fem nul nul.
FS: Delta Sierra Juliet og du bekræfter, at du ikke kan identificere objektet?
DSJ: Bekræftet.
FS: Delta Sierra Juliet, roger, stand by.
19:09:27 DSJ: Melbourne, Delta Sierra Juliet, det er ikke et fly, det er (mikrofon åben i to sekunder).
19:09:42 FS: Delta Sierra Juliet, kan du beskrive - det - fly?
DSJ: Delta Sierra Juliet, når det flyver forbi mig ser jeg en aflang form (mikrofon åben i tre sekunder) kan ikke identificere mere end at det har sådan en hastighed (åben mikrofon i tre sekunder). Det er lige til højre for mig nu Melbourne. 19:10 FS: Delta Sierra Juliet, Roger og hvor stor ville - øh - objekt være? 19:10:19 DSJ: Delta Sierra Juliet, Melbourne, det ser ud som det er jagter mig. Hvad jeg gør lige nu er at jeg kredser og den der store tingest kredser også ovenover mig. Det har et grønt lys og er et metallisk lignende objekt. Der er skinnende på ydersiden.
FS: Delta Sierra Juliet
19:10:46 DSJ: Delta Sierra Juliet (mikrofon åben i tre sekunder) Nu er det lige forsvundet.
FS: Delta Sierra Juliet.
19:11:00 DSJ: Melbourne, véd du hvilken slags fly vi har fat på? Er det et militærfly?
FS: Delta Sierra Juliet, Bekræftet - det ~ fly forsvandt lige pludseligt.
DSJ: Sig det igen.
FS: Delta Sierra Juliet, er objektet stadig med dig?
DSJ: Delta Sierra Juliet; Det er (mikrofon åben i to sekunder) nu nærmer det sig fra syd-vest.
FS: Delta Sierra Juliet
19:11:50 DSJ: Delta Sierra Juliet, motoren går i ru-tomgang. Jeg har fået det sat til treogtyve fireogtyve og den slags er (hoste).
FS: Delta Sierra Juliet, Roger, hvad er dine intentioner?
DSJ: Mine intentioner er - ah - at gå til King Island - ah - Melbourne. Det mærkelige objekt svæver oven over mig igen (mikrofon åben i to sekunder). Det svæver og (åben mikrofon i et sekund) det er ikke nogen flyvemaskine.
FS: Delta Sierra Juliet.
19:12:28 DSJ: Delta Sierra Juliet. Melbourne (mikrofon åben i sytten sekunder).
Herefter blev der stille. Såvel flyet som piloten forsvandt.
Dagene efter dette uheld
I dagene umiddelbart efter Valentichs forsvinden, indløb der flere meddelelser om mystiske lysende genstande på himlen over Australien og New Zealand. Og der skete besynderlige ting. Natten mellem den 30. og 31. december 1978 befandt et tre-mands TV hold fra Melbourne sig i et Argosy fragtfly øst for New Zealand, og her blev de øjenvidner til usædvanlige udenjordiske flyvende objekter - på helt samme rute, hvor to fly ti dage tidligere havde observeret og rapporteret om uforklarlige objekter og stærkt lys
Kort efter midnat observerede holdet sælsomme lys, der bevægede sig. I de næste to timer legede flyet og TV-holdet ombord på besynderlig måde "skjul" med de mystiske lys. Mens flyet fløj sydpå mod Christchurch, beskrev et medlem til en båndoptager "stærke, ligesom dirrende lys... der dukker op og atter forsvinder". Samtidig registrerede en radar i Wellington uforklarlige billeder på skærmen. Et af disse billeder syntes at vise et legeme, der fulgte med flyet, mens de ombordværende så et blinklys i nogle minutter. På hjemflyvningen nærmede et lys sig fragtflyet, til en afstand af knap en snes kilometer. Dette lys blev af en TV-mand beskrevet som en genstand med en "stærk oplyst bund og en slags gennemsigtig kugle foroven".
Dette objekt blev underkastet meget intensive studier. Det blev nemlig ikke kun set af TV-holdet og flyets to piloter, men også sporet af flyets luftbårne radar, ja endda også optaget på farvefilm.
Omkring 23.000 16 mm. billeder
TV-kameramanden tog i alt cirka 23.000 16mm. billeder, der senere blev analyseret og edb-behandlet af en fysiker ved den amerikanske orlogsflåde, Bruce Maccabee. Filmen viste en fascinerende, men en kort række billeder af mystiske flyvende objekter. Et enkelt sekvens viste et klokkelignende objekt, der havde en lysende bund, sådan som TV-kameramanden havde fortalt under observationen.
En andet billedesekvens i denne serie viste tilsyneladende objektets bevægelse i et klassisk "loop" og med en enorm hastighed. I en helt anden sekvens kunne et objekt ses, der med konstant frekvens flimrede mellem en stor, lysende hvidgul cirkelform og rød trekantkontur.
Ved studiet af filmen beregnede Maccabee, at et af objekterne var mellem 20 og 30 meter i diameter. Hans analyse tydede også på, at objektet udsendte meget kraftigt lys, svarende til en gigantisk 100.000W lyspære. Endelig beregnede han, at et af objekterne måtte have bevæget sig med en hastighed af mindst 5.000 kilometer i timen under loop´et.
O-SANDHEDEN ®, Denmark by Poul-Erik Nielsen, http://www.ufo-sandheden.dk - COPYRIGHT