Airbus fly undgår kollision med UFO
- Airbus A320 med 220 passagerer undgår med nød og næppe kollision med UFO -

Hændelses-dato: 21. december 2012
Hændelsessted.: 21 kilometer uden for Glasgow Lufthavn, Skotland.
Antal vidner.........: 2 (Chefpilot og andenpilot)

 

UFOet svævede først direkte under A320 Airbus flyet
 

Airbus A320 tæt på kollision med et UFO

Piloten beskriver øjeblikket i et Airbus fly med 220 passagerer ombord, hvor det var faretruende tæt på at kollidere med et UFO, da det gjorde klar til landing.
Flyet undgik med nød og næppe at kollidere med det ”blå-gullige lysende” flyvende objekt i en højde af 3.500 fod.

Dramaet skete 21 kilometer uden for Glasgow Lufthavn. Intet andet blev registreret på radaren på dette tidspunkt. Objektet (UFOet) svævende direkte under flyet

Flyet var mindre end 10 sekunder fra at ramme objektet, da det fløj over Baillieston i udkanten af Glasgow i en højde af 3,500 fod, da det var ved at gøre klar til landing.

På trods af en omfattende undersøgelse, foretaget af UK Airprox Board - som undersøger rapporter om nær kollisioner – blev man ikke i stand til at identificere det "blå-gullige’ objekt, som svævede under Airbus 320 passagerflyet.

Piloten var tydelig chokeret og rapporterede, at der havde været en "høj" risiko for kollision.

Til kontroltårnet fortalte han: ”Vi har lige haft noget som passerede meget tæt på os under flyet. Har du noget i vores område?”

Kontroltårnet: "Negativ. Vi har ikke noget på radaren."

Airbus A320s flyveretning, 21 km. fra Glasgow Lufthavn


Det uidentificerede flyvende objekt passerede direkte under flyet, før besætningen havde nogen som helst chance for at gribe ind.

Begge piloter beskrev objektet som 'blå-gulligt (eller sølv) farvet med et lille frontareal, men det var meget, meget ”større end en ballon."

Data: Flyet befandt sig 21 kilometer fra Glasgow Lufthavn (billedet), da det kun var få sekunder fra at kollidere med et uidentificeret flyvende objekt (UFO).

Rapporten: ”Kontroltårnets leder erklærede, at han ikke talte med andre piloter i det angivne område, og at han ikke observerede noget på radaren.
Da kontrollen ikke førte til noget resultat, erklærede A320 piloterne at de ville indgive rapporten til Airprox.

Nær kollideret: En skematisk skitse til rapporten viser pilotens flyveretning og det uidentificerede objekt, som er markeret som ”CPA 1246.” 

Udskriftette af kommunikationen mellem A320 piloten og kontroltårnet:
A320: "Glasgow Approach [A320 C / S]”
Lufthavnskontrollen: "[A320 C / S] afgiv din besked”'
A320: “Er … yeah – vi har lige haft noget som passerede tæt under os, ganske lydløst, har du noget i vores område?”
Kontrol: ”Negativ, vi har ikke noget på radar og vi taler ikke med andre fly.”
A320: ”Er ikke sikker på hvad det var, men det var definitivt meget stort, og det var blå-gulligt.”!
Kontrol: ”OK det er forstået, har du et estimat for højden?”
A320: ”Måske, ja vi var sandsynligvis mellem fire og fem hundrede fod ovenover det, så det er sandsynligvis omkring tre et halvt tusinde fod. … vi syntes kun at få et glimt af det, da det var et par hundrede fod direkte under os …. der hvor vi befandt os da vi kaldte op, det var indenfor ti sekunder …. kunne ikke afgøre i hvilken retning det fløj, men det fløj lige nedenunder os.”
Kontrol: ”Har du mistanke om at det kan have været et svævefly eller sådan noget?”
A320: ”Det var alt for stort.”

Lufthavnskontrollens egen radar viste heller ikke noget usædvanligt umiddelbart i nærheden af A320 på dette tidspunkt.

Da A320 flyet var landet, afgav piloten yderligere beskrivelse hændelsen til Glasgow Aerodrome kontrollørerne (en flyveinformations-operatør enhed).

Piloten sagde: "Vi syntes kun af have fået et glimt af objektet, da det var et par hundrede fod direkte under os – uanset hvor vi befandt os da vi kaldte kontroltårnet, var det indenfor ti sekunder; vi kunne ikke afgøre i hvilken retning det fløj, men det var direkte nedenunder os.”

Flykontrollen udelukkede at der kunne være tale om en ballon eller et ultralet svævefly. 

"I starten mente kontrollen at de ville finde svaret på det ikke-sporede objekt. Besætningen på A320 havde ikke været i stand til at tilegne sig oplysninger om formen på det ikke-sporede objekt i det flygtige glimt; de rapporterede kun om en sandsynlig farve på objektet.”

”Kontrollen var af den opfattelse, at på grund af mangel på en primær radar-return, var det helt usandsynligt, at det ikke-sporede objekt var en fast-vinge eller rotorfly eller menneskabt ballon.” 

”Det blev bekræftet at en meteorologisk ballon ville genkendes på radar, og samtidig var det helt usandsynligt, at en sådan ville blive frigivet i området af Airprox.”

”Et svævefly kunne udelukkes på grund af det begrænsede luftrum og mangel på termisk aktivitet forårsaget af den lave temperatur.”

”Kontrollen var ikke i stand til at nå til en konklusion om en sandsynlig kandidat for det svævende objekt, og kunne derfor heller ikke fastlægge hverken årsag eller risiko for passagerflyet.”